>

Cykler

ElliptiGO 8C

Nordic Fitness
Sidst opdateret: 17.10.2019

ElliptiGO 3C

Nordic Fitness
Sidst opdateret: 17.10.2019

Købsguide til Cykler

Valg af cykel

Velkommen til Kelkoos vareoversigt og cykler og tilbehør til cykler. Du kan læse om nogle af de mest populære cykeltyper hos danskerne, og derudover kan du få gode råd til, hvad du generelt skal være opmærksom på, når du køber dig en ny cykel.  Det er forskelligt, hvor meget vi bruger vores cykler. Generelt bruger børn cykler mere end voksne, og generelt bruger byfolk cykler oftere end folk, der bor i provinsen.

Men overordnet set er danskerne som bekendt et "cyklende folkefærd" og med fokus på miljørigtighed og økonomi, er der flere og flere mennesker, der gør cyklen til deres primære transportmiddel i det daglige. Er det tilfældet, er det ikke helt ligegyldigt, hvilken cykel du vælger dig.

Man får, hvad man betaler for, men en cykel til moderat brug bør for langt de fleste ikke løbe op i mere end 7-8000 kroner. Overstiger prisen det, bør det være, fordi du cykler mere end 10 km om dagen og har specifikke krav til din cykel i forhold til træning og det terræn, du kører i.

Inden du begynder at sondere cykeludvalget, skal du gøre dig klart, hvad din cykel specifikt skal bruges til, og hvor meget den skal bruges. Skal du bruge den hver dag, eller er et primært til ture i weekenden? Skal du kunne tage bagage med på den? Eller børn? Skal du cykle på li et fladt terræn, eller er det mere bakket? Du skal også overveje, hvor meget vedligeholdelse, den kræver.

Her tænker vi især på gearet, der skal renses, hvis det er udvendigt, og du udsætter det for meget snavs. Et udvendigt gear kræver altså en smule vedligeholdelse, men producerer til gengæld mere kraft, mens det omvendte gør sig gældende for et indvendigt gear. I de følgende afsnit ser vi nærmere på nogle af de mest populære cykeltyper, danskerne køber.

Mountainbike - bakker og skovkørsel

En mountainbike er kendetegnet ved et lavt, kraftigt stel og et lige styr. Mountainbiken er meget alsidig og kan faktisk også være udmærket til bykørsel, da den er let og nem at manøvrere hurtigt rundt med. Men som navnet antyder, er den oprindeligt tiltænkt et andet terræn, nemlig offroad og bjerg- og skovkørsel, hvor man takket være dens lave gearing og det lave stel kan forcere meget stejle bakker.

Når du overvejer at købe en mountainbike, skal du tænke på, hvor du vil bruge den. Om du kun vil bruge den til kørsel i skov og anden offroad-kørsel, om du kun skal bruge den til hverdagskørsel, eller om du gerne vil bruge den til begge dele.
Billede af cykel
Til ren offroad-kørsel skal du kigge efter en mountainbike med affjedring på både for- og bag-gaffel; såkaldt full suspension. Med affjedring både for- og bagtil vil du have meget nemmere ved at kontrollere cyklen på de ujævne overflader.

Hvis du derimod slet ikke vil køre offroad på den men kun på gode veje og jævne overflader, skal du overveje en mountainbike med stift stel; altså helt uden affjedring. Affjedringen absorberer nemlig en del af den kraft, du træder i pedalerne med, og det kan man mærke, når man kører på jævn vej.

De fleste mountainbikes' affjedring er i dag dog konstrueret således, at du kan slå den fra, men med affjedring både for og bag vil den ikke helt kunne elimineres.

Citybike - alsidig og praktisk

Navnet fortæller ikke alt om denne cykel og dens anvendelsesmuligheder. Den egner sig ganske vist fortrinligt til bykørsel, men den er også et godt valg til længere ture - dog ikke til ture der kræver større oppakning pga. dens ringe bæreevne. Det er en type cykel, som findes i flere varianter, og når du støder på navne som "hybridcykel" og "sportscykel" er det varianter af bycyklen, hvor hybridcyklen typisk har udvendige gear, mens sportscyklen er uden skærme og har lidt tyndere dæk.

Om du skal have indvendige eller udvendige gear er et spørgsmål om, hvordan du prioriterer. En cykel med udvendige gear har en bedre udnyttelse af dit tråd og er således lettere at træde, men gearet kræver lidt mere vedligeholdelse. Generelt er bycyklen til gengæld ikke en cykel, som kræver megen vedligeholdelse.

Gearingen på en bycykel er tilpasset til at skulle kunne køre både de korte ture rundt i byen og de lidt længere ture, uden at den dog har så tunge gear, at den ligefrem kan bruges til at køre hurtigt på de lange stræk. Det er ikke en cykel til sport, men til praktiske dagligdags gøremål og en hyggetur om søndagen. Den er relativt let, så den kommer relativt nemt op ad bakker.

Hvis du har små børn, som du vil transportere på cykel, er denne type en af de bedste. Den er som sagt relativt let og dermed nem at manøvrere, selvom du med et barn på eller i barnesædet får noget ekstra vægt.

Klubcykel - bedstemorcyklen

Klubcyklen er en klassiker, og du kender den sikkert bedre under udtrykket bedstemorcykel, og det er da også en type cykel, som har holdt sig nogenlunde uforandret i mange, mange år, og både dine bedste- og oldeforældre har meget sandsynligt haft en cykel af denne type. Det, som kendetegner klubcyklen, er dens komfort. Den oser langt væk af at være en cykel, man slapper af på.

Den har et stort, bredt og blødt sæde, som ofte er affjedrende og dermed absorberer evt. bump på vejen, og den lukkede kædeskærm sørger for at beskytte dit tøj mod olie fra kæden, samtidig med at den beskytter kæden mod grus, vand, sten osv., så den både holder længere og kræver mindre vedligeholdelse.
Billlede af cykel
Ofte er cyklen også udstyret med en frakkeskåner, så du kan cykle med lang frakke eller andet flagrende tøj uden at være bange for, at det ryger ind i hjulet. Dækkene er brede, så cyklen har et meget solidt vejgreb. At den ikke egner sig til ræs afspejles også i gearene, som er indvendige og som regel få.

Tre gear er det mest normale på en klubcykel, og desuden har den altid fodbremse. Sidst men ikke mindst har bedstemorcyklen den praktiske cykelkurv påmonteret, hvilket gør den yderst praktisk til indkøbsture eller andre ture, hvor du skal have lidt sager med dig.

De andre typer

Ud over de tre typer, vi har gennemgået, findes der en del andre. Disse er oftest til mere specielle behov, men vi vil kort gennemgå to af de mest populære her.

Racercyklen fortæller meget præcist, hvad den er specielt god til. Det er en cykel til at køre langt og hurtigt på. Den er let og er konstrueret med et meget stift stel, hvilket sikrer, at de kræfter, du lægger i pedalerne, udnyttes bedst muligt til fremdrift. En racercykel har, i øvrigt i lighed med mountainbiken, mange gear. Minimum 10, men snarere op imod 20. Dens dæk er meget smalle, så friktionen minimeres, og det betyder også, at den kun egner sig til kørsel på asfalt. Det karakteristiske styr med nedadbøjede, krumme håndtag sikrer, at man kan skifte siddestilling på cyklen alt efter forholdene. Til hverdagsbrug skal du gå i en lang bue uden om racercyklen! Turcyklen er til cykelferien. Den er solidt bygget og er indrettet således, at det er let at montere oppakning på den, og den kan bære rigtig mange kilo uden at blive ustabil.

Det er vigtigt, at du husker at købe den med et dobbeltstyr - i lighed med det man kender fra motionscykler. Det sikrer, at du altid kan få det rigtige greb på det. Umiddelbart kunne man måske være fristet til også at lade turcyklen fungere som hverdagscykel, men det må frarådes. Den har en masse udstyr, som besværliggør den daglige transport på grund af vægten. En turcykel er og bliver en cykel til et helt specifikt formål, nemlig de lange cykelture med masser af oppakning.

Udover cykler gemmer vareoversigten også på løbehjul, børnecykler og diverse cykeludstyr som cykelhjelme, børnesæder, børneanhængere, lygter og meget mere.

God fornøjelse med at finde den rette cykel eller det rette tilbehør til cyklen.